ΠΡΩΤΑΓΟΡΑΣ
 
[50] Πρωταγόρας Ἀρτέμωνος ἤ, ὡς Ἀπολλόδωρος (FGrH 244 F 70) καὶ Δίνων ἐν Περσικῶν εʹ (FGrH 690 F 6), Μαιανδρίου, Ἀβδηρίτης, καθά φησιν Ἡρακλείδης ὁ Ποντικὸς ἐν τοῖς Περὶ νόμων (Wehrli vii, fg. 150), ὃς καὶ Θουρίοις νόμους γράψαι φησὶν αὐτόν· ὡς δ' Εὔπολις ἐν Κόλαξιν, Τήιος· φησὶ γάρ (fg. 146a Kock), Ἔνδοθι μέν ἐστι Πρωταγόρας ὁ Τήιος. οὗτος καὶ Πρόδικος ὁ Κεῖος λόγους ἀναγινώσκοντες ἠρανίζοντο· καὶ Πλάτων ἐν τῷ Πρωταγόρᾳ (316a) φησὶ βαρύφωνον εἶναι τὸν Πρόδικον. διήκουσε δ' ὁ Πρωταγόρας Δημοκρίτου. ἐκαλεῖτό τε Σοφία, ὥς φησι Φαβωρῖνος ἐν Παντοδαπῇ ἱστορίᾳ (FHG iii. 583).
프로타고라스는, 아폴로도로스 그리고 디논이 『페르시아』 5권에서(FGrH 244 F 70) 말하기로는, 아르테몬의 아들이거나, 폰투스 출신 헤라클레이데스가 『법률에 관하여』 (150)에서 말하는 바들에 따르면, 아브데라 출신으로 마이안드리오스의 아들이다. 그(헤라클레이데스)는 프로타고라스가 투리오스인들에게 법률을 적어 주었다고도 말한다: 에우폴리스가 『아첨꾼』(146a)에서 말하기로는, 그는 테오스 출신이다: 왜냐하면 에우폴리스는, "본토에는 테오스 출신 프로타고라스가 있다. 이 사람과 케오스 출신 프로디코스는 논변들을 강연하며 요금을 부과하곤 하였다: 또 플라톤은 『프로타고라스』(316a) 에서 프로디코스가 묵중한 목소리를 가진 자라고 말한다. 프로타고라스는 데모크리토스의 제자였다. 그는, 파보리노스가 『만방의 역사』(FHG iii. 583)에서 말한 바에 따르면, 지혜라는 이름으로 불리기도 하였다.
ἠρανίζοντο : ἐρανίζω impf. mp. lay under contribution.

[51] Καὶ πρῶτος ἔφη (DK 80 B 6a) δύο λόγους εἶναι περὶ παντὸς πράγματος ἀντικειμένους ἀλλήλοις· οἷς καὶ συνηρώτα, πρῶτος τοῦτο πράξας. ἀλλὰ καὶ ἤρξατό που τοῦτον τὸν τρόπον (DK 80 B 1)· "πάντων χρημάτων μέτρον ἄνθρωπος, τῶν μὲν ὄντων ὡς ἔστιν, τῶν δὲ οὐκ ὄντων ὡς οὐκ ἔστιν." ἔλεγέ τε μηδὲν εἶναι ψυχὴν παρὰ τὰς αἰσθήσεις, καθὰ καὶ Πλάτων φησὶν ἐν Θεαιτήτῳ, καὶ πάντα εἶναι ἀληθῆ. καὶ ἀλλαχοῦ δὲ τοῦτον ἤρξατο τὸν τρόπον (DK 80 B 4)· "περὶ μὲν θεῶν οὐκ ἔχω εἰδέναι οὔθ' ὡς εἰσίν, οὔθ' ὡς οὐκ εἰσίν· πολλὰ γὰρ τὰ κωλύοντα [52] εἰδέναι, ἥ τ' ἀδηλότης καὶ βραχὺς ὢν ὁ βίος τοῦ ἀνθρώπου." διὰ ταύτην δὲ τὴν ἀρχὴν τοῦ συγγράμματος ἐξεβλήθη πρὸς Ἀθηναίων· καὶ τὰ βιβλία αὐτοῦ κατέκαυσαν ἐν τῇ ἀγορᾷ, ὑπὸ κήρυκι ἀναλεξάμενοι παρ' ἑκάστου τῶν κεκτημένων.
그는 모든 문제에 관련하여 상호에 마주 놓이는(반대되는) 두 논변들이 있다고 말한 최초의 사람이다: 그는 그것들을 사용해 말하였는데, 이런 일을 행한 첫 번째 사람이다. 나아가 그는 아마도 다음과 같은 방식으로 착수했을 것이다: "모든 문제들의 척도는 인간이다, 있는(~인) 것들에 대해서는 있다(~이지 않다)고 알고, 있지(~이지) 않은 것들에 대해서는 있지 않다(~이지 않다)고 아는." 또한 그는, 플라톤이 『테아이테토스』에서 말한 바에 따르면, 영혼이 지각들 외에 아무것도 아니라고도 말했고, 또 모든 것들은 참(진리)들이라고도 말했다. 다른 곳에서 그는 다음과 같은 방식으로 착수했다: "신들에 대해서 나는 그들이 있다는 것도 알 수 없고, 있지 않다는 것도 알 수 없다: 앎을 방해하는 것들이 많기에, 혹은 인간의 삶으로서는 불확실하고 또한 짧기 때문에." 그 책의 이러한 시작으로 인하여 그는 아테네로부터 내쫓겼다: 그리고, 입수한 각 사람들로부터 공보관에 의해 취합되어서, 그 책들도 아고라에서 불타 버렸다.
κατέκαυσαν : κατακαίω aor.
ἀναλεξάμενοι : ἀναλέγω aor. pass.

Οὗτος πρῶτος μισθὸν εἰσεπράξατο μνᾶς ἑκατόν· καὶ πρῶτος μέρη χρόνου διώρισε καὶ καιροῦ δύναμιν ἐξέθετο καὶ λόγων ἀγῶνας ἐποιήσατο καὶ σοφίσματα τοῖς πραγματολογοῦσι προσήγαγε· καὶ τὴν διάνοιαν ἀφεὶς πρὸς τοὔνομα διελέχθη καὶ τὸ νῦν ἐπιπόλαιον γένος τῶν ἐριστικῶν ἐγέννησεν· ἵνα καὶ Τίμων φησὶ περὶ αὐτοῦ (PPF 9 B 47), Πρωταγόρης τ' ἐπίμεικτος ἐριζέμεναι εὖ εἰδώς.
그는 100 므나를 받았던 첫 번째 사람이다: 그는 시간의 부분들을 규정하고 기회의 힘을 제시하며 논변들의 경연들을 행하고 의견을 표명하는 자들에게 기발한 것들을 적용시켰던 첫 번째 사람이다: 또한 그는 이름들에 대해 그의 생각을 내놓아 논의하였고 오늘날 표면화된 쟁론가들의 부류를 생겨나게 하였다: 티몬이 그에 관하여, '뒤죽박죽인 논쟁을 잘 할 줄 아는 프로타고라스'라고 말했다.
εἰσεπράξατο : εἰσπράσσω impf. med.
 
[53] οὗτος καὶ τὸ Σωκρατικὸν εἶδος τῶν λόγων πρῶτος ἐκίνησε. καὶ τὸν Ἀντισθένους λόγον τὸν πειρώμενον ἀποδεικνύειν ὡς οὐκ ἔστιν ἀντιλέγειν οὗτος πρῶτος διείλεκται, καθά φησι Πλάτων ἐν Εὐθυδήμῳ (286c). καὶ πρῶτος κατέδειξε τὰς πρὸς τὰς θέσεις ἐπιχειρήσεις, ὥς φησιν Ἀρτεμίδωρος ὁ διαλεκτικὸς ἐν τῷ Πρὸς Χρύσιππον. καὶ πρῶτος τὴν καλουμένην τύλην, ἐφ' ἧς τὰ φορτία βαστάζουσιν, εὗρεν, ὥς φησιν Ἀριστοτέλης ἐν τῷ Περὶ παιδείας (63 Rose)· φορμοφόρος γὰρ ἦν, ὡς καὶ Ἐπίκουρός πού φησι (fg. 172 Us.). καὶ τοῦτον τὸν τρόπον ἤρθη πρὸς Δημοκρίτου ξύλα δεδεκὼς ὀφθείς. διεῖλέ τε τὸν λόγον πρῶτος εἰς τέτταρα· εὐχωλήν, [54] ἐρώτησιν, ἀπόκρισιν, ἐντολήν (οἱ δὲ εἰς ἑπτά· διήγησιν, ἐρώτησιν, ἀπόκρισιν, ἐντολήν, ἀπαγγελίαν, εὐχωλήν, κλῆσιν), οὓς καὶ πυθμένας εἶπε λόγων. Ἀλκιδάμας (Orat. Att. ii. 155b) δὲ τέτταρας λόγους φησί· φάσιν, ἀπόφασιν, ἐρώτησιν, προσαγόρευσιν.
그는 논변들의 소크라테스적 종류도 처음으로 촉발시킨 자이다. 그리고, 플라톤이 『에우튀데모스』(286c)에서 말하는 바에 따르면, 반박할 수 없다는 것을 증명하고자 하는 안티스테네스의 논변을 그가 처음으로 토론하였다. 그리고, 변증가 아르테미도로스가 그의 책 『크뤼싶포스에 반대하여』에서 말하는 바, 전제들에 대한 변증적 추론들을 처음으로 도입한 사람이다. 또, 아리스토텔레스가 『교육에 관하여』에서 말하는 바, 처음으로 소위 튈렌이라 부르는 것, 사람들이 그 위에 얹어 짐들을 옮기는 것을 발견했다: 에피쿠로스가 어딘가에서 말하는 바, 그가 운반자였기 때문이다. 이런 방식에서 장작들을 묶는 것이 보여진 그는 데모크리토스에게 배우게 되었다. 또한 그는 최초로 논변을 네 가지로 나눈 사람이다: 칭송, 질문, 답변, 명령 (다른 이들은 여섯으로 나눴다: 서술, 질문, 답변, 명령, 전언, 칭송, 결언), 그는 이것들을 논변들의 근간들로도 말했다. 알키다마스는 네 가지 논변들을 말한다: 언술, 판단, 질문, 칭호.

Πρῶτον δὲ τῶν λόγων ἑαυτοῦ ἀνέγνω τὸν Περὶ θεῶν, οὗ τὴν ἀρχὴν ἄνω παρεθέμεθα· ἀνέγνω δ' Ἀθήνησιν ἐν τῇ Εὐριπίδου οἰκίᾳ ἤ, ὥς τινες, ἐν τῇ Μεγακλείδου· ἄλλοι ἐν Λυκείῳ, μαθητοῦ τὴν φωνὴν αὐτῷ χρήσαντος Ἀρχαγόρου τοῦ Θεοδότου. κατηγόρησε δ' αὐτοῦ Πυθόδωρος Πολυζήλου, εἷς τῶν τετρακοσίων· Ἀριστοτέλης (67 Rose) δ' Εὔαθλόν φησιν.
그 자신의 논변들 중 그는 『신들에 관하여』를 첫 번째로 발표했는데, 그 시작은 위에 우리가 제시했다: 어떤 이들에 따르면, 그는 아테네에서는 에우리피데스의 집에서 발표했거나, 메가클레이도스의 집에서 발표했다: 다른 곳에서는, 그의 제자이자 테오도토스의 아들 아르카고로스가 그에게 신탁을 선언할 때, 뤼케이온에서 발표했다. 폴뤼젤로스의 아들 퓌토도로스는 400인들 중 한 사람으로서 그를 고발하였다: 아리스토텔레스는 에우아틀로스라고 말한다.

[55] Ἔστι δὲ τὰ σωζόμενα αὐτοῦ βιβλία τάδε· Τέχνη ἐριστικῶν, Περὶ πάλης, Περὶ τῶν μαθημάτων, Περὶ πολιτείας, Περὶ φιλοτιμίας, Περὶ ἀρετῶν, Περὶ τῆς ἐν ἀρχῇ καταστάσεως, Περὶ τῶν ἐν Ἅιδου, Περὶ τῶν οὐκ ὀρθῶς τοῖς ἀνθρώποις πρασσομένων, Προστακτικός, Δίκη ὑπὲρ μισθοῦ, Ἀντιλογιῶν αʹ βʹ. καὶ ταῦτα μὲν αὐτῷ τὰ βιβλία. γέγραφε δὲ καὶ Πλάτων εἰς αὐτὸν διάλογον. Φησὶ δὲ Φιλόχορος (FGrH 328 F 217), πλέοντος αὐτοῦ εἰς Σικελίαν, τὴν ναῦν καταποντωθῆναι· καὶ τοῦτο αἰνίττεσθαι Εὐριπίδην ἐν τῷ Ἰξίονι (N2, p. 490). ἔνιοι κατὰ τὴν ὁδὸν τελευτῆσαι [56] αὐτόν, βιώσαντα ἔτη πρὸς τὰ ἐνενήκοντα· Ἀπολλόδωρος (FGrH 244 F 71) δέ φησιν ἑβδομήκοντα, σοφιστεῦσαι δὲ τεσσαράκοντα καὶ ἀκμάζειν κατὰ τὴν τετάρτην καὶ ὀγδοηκοστὴν Ὀλυμπιάδα.
그의 살아남은 저술들은 다음의 것들이다: 『쟁론가들의 기술』, 『씨름에 관하여』, 『수학에 관하여』, 『정체에 관하여』, 『명예욕에 관하여』, 『덕들에 관하여』, 『최초의 정립에 관하여』, 『하데스의 일들에 관하여』, 『인간들에 의해 잘못 수행된 일들에 관하여』, 『명령권자』, 『보수를 위한 정의』, 『논박들』1권, 2권. 그의 저술들이 이런 것들이다. 플라톤도 그에 대해 대화편을 지었다. 필로코로스는 그가 시칠리아로 여행할 때 그의 배가 수장되었다고 말한다: 이 점을 에우리피데스는 『익시온』에서 불분명하게 말한다고도 말한다. 일부 사람들은 아흔 해 정도 산 그가 그 여정에서 죽었다고 한다: 아폴로도로스는 그가 일흔 해를 살았다고 하며, 마흔 해 동안 소피스트로 활동했고 84회 올림피아드 동안 절정기였다고 한다.

Ἔστι καὶ εἰς τοῦτον ἡμῶν οὕτως ἔχον (A. Pal. vii. 130)· καὶ σεῦ, Πρωταγόρη, φάτιν ἔκλυον, ὡς ἄρ' Ἀθηνέων ἔκ ποτ' ἰὼν καθ' ὁδὸν πρέσβυς ἐὼν ἔθανες· εἵλετο γάρ σε φυγεῖν Κέκροπος πόλις· ἀλλὰ σὺ μέν που Παλλάδος ἄστυ φύγες, Πλουτέα δ' οὐκ ἔφυγες. Λέγεται δέ ποτ' αὐτὸν ἀπαιτοῦντα τὸν μισθὸν Εὔαθλον τὸν μαθητήν, ἐκείνου εἰπόντος, "ἀλλ' οὐδέπω νίκην νενίκηκα," εἰπεῖν, "ἀλλ' ἐγὼ μὲν ἂν νικήσω, ὅτι ἐγὼ ἐνίκησα, λαβεῖν με δεῖ· ἐὰν δὲ σύ, ὅτι σύ."
그에 대해 우리에게도 그러한 것이 있다: 프로타고라스여, 그대의 소문을 들었다, 어떻게 아테네 어딘가로부터 떠나 길에서 노쇠한 그대가 죽었는지: 케크롶스의 폴리스가 그대로 하여금 떠나도록 결정하였기에: 허나 그대는 분명 폴라스의 도시에서 쫓겨났지만, 플루테아 그대는 쫓견지 않았소. 언젠가 그가 그의 제자 에우아틀로스에게 보수를 요구하자, 저 에우아틀로스가 말하기를, "허나 나는 한 번도 (당신에게서) 승리를 얻지 못했소," 라고 했고 그는 말하기를, "내가 승리한다면, 내가 승리하였다는 점에서, 나는 (보수를) 받아야 하네: 자네가 그리 된다면, 자네가 그렇다는 사실 때문에 그렇고."라고 말했다고 이야기된다.

Γέγονε δὲ καὶ ἄλλος Πρωταγόρας ἀστρολόγος, εἰς ὃν καὶ Εὐφορίων ἐπικήδειον ἔγραψε· καὶ τρίτος Στωικὸς φιλόσοφος.
천문학자인 또 다른 프로타고라스가 있었는데, 그에 대해 에우포리온이 비가를 써 주었다: 세 번째로 스토아 학파의 철학자도 있었다.


Filostratos, Vitae sophistarum I, 10, 1n.
Πρωταγόρας δὲ ὁ ᾿Αβδηρίτης σοφιστὴς (καὶ) Δημοκρίτου μὲν ἀκροατὴς οἴκοι ἐγένετο, ὡμίλησε δὲ καὶ τοῖς ἐκ Περσῶν μάγοις κατὰ τὴν Ξέρξου ἐπὶ τὴν ῾Ελλάδα ἔλασιν. πατὴρ γὰρ ἦν αὐτῶι Μαιάνδριος πλούτωι κατεσκευασμένος παρὰ πολλοὺς τῶν ἐν τῆι Θράικηι, δεξάμενος δὲ καὶ τὸν Ξέρξην οἰκίαι τε καὶ δώροις τὴν ξυνουσίαν τῶν μάγων τῶι παιδὶ παρ᾿ αὐτοῦ εὕρετο. οὐ γὰρ παιδεύουσι τοὺς μὴ Πέρσας Πέρσαι μάγοι, ἢν μὴ ὁ βασιλεὺς ἐφῆι. (2) τὸ δὲ ἀπορεῖν φάσκειν, εἴτε εἰσὶ θεοὶ εἴτε οὐκ εἰσί, δοκεῖ μοι Πρωταγόρας ἐκ τῆς Περσικῆς παιδεύσεως παρανομῆσαι· μάγοι γὰρ ἐπιθειάζουσι μὲν οἷς ἀφανῶς δρῶσι, τὴν δὲ ἐκ φανεροῦ δόξαν τοῦ θείου καταλύουσιν οὐ βουλόμενοι δοκεῖν παρ᾿ αὐτοῦ δύνασθαι. (3) διὰ μὲν δὴ τοῦτο πάσης γῆς ὑπὸ ᾿Αθηναίων ἠλάθη ὡς μέν τινες, κριθείς, ὡς δὲ ἐνίοις δοκεῖ, ψήφου ἐπενεχθείσης μὴ κριθέντι. νήσους δὲ ἐξ ἠπείρων ἀμείβων καὶ τὰς ᾿Αθηναίων τριήρεις φυλαττόμενος πάσαις θαλάτταις ἐνεσπαρμένας κατέδυ πλέων ἐν ἀκατίωι μικρῶι. (4) τὸ δὲ μισθοῦ διαλέγεσθαι πρῶτος εὗρε, πρῶτος δὲ παρέδωκεν ῞Ελλησι, πρᾶγμα οὐ μεμπτόν· ἃ γὰρ σὺν δαπάνηι σπουδάζομεν, μᾶλλον ἀσπαζόμεθα τῶν προῖκα. γνοὺς δὲ τὸν Πρωταγόραν ὁ Πλάτων σεμνῶς μὲν ἑρμηνεύοντα, ἐνυπτιάζοντα δὲ τῆι σεμνότητι καί που καὶ μακρολογώτερον τοῦ συμμέτρου, τὴν ἰδέαν αὐτοῦ μύθωι μακρῶι ἐχαρακτήρισεν.
아브데라 출신의 소피스테스(이자) 프로타고라스는 고국에서 데모크리토스의 청강자가 되었고, 크세르크세스의 헬라스 원정을 따라 페르시아로부터 온 마고스들의 제자가 되었다. 그의 아버지 마이안드리오스가 트라키아에 있는 자들 대부분을 제치는 부를 쌓은 자였고, 크세르크세스를 집으로 초대했을 뿐만 아니라 선물들로써 그로부터 자신의 자식과 마고스들과의 교제를 얻어냈기 때문이다. 그 연유는 페르시아 마고스들은, 그들의 왕이 허락하지 않는 한, 비(非) 페르시아인들을 가르치지 않았던 탓이다. (2) 신들이 이러저러하다고도 이러저러하지 않다고도 알기 어렵다는 것이, 내게는 프로타고라스가 페르시아식 교육으로 인해 저지른 짓인 것으로 여겨진다: 마고스들이 비의적으로 행할 경우에는 신에게 기도하지만, 신에 대한 표명된 믿음은 그 신에 의해 능력을 갖춘 것으로 여겨지길 바라지 않아 폐기하기 때문이다. (3) 확실히 이 점으로 말미암아 그는 아테네인들에 의해 전지역에서 쫓겨났는데 어떤 이들에 따르면, 판결이 내려져서, 또 다른 몇몇 사람들에게 생각되기로는, 재판을 받아서가 아니라 표결이 내려졌기 때문이라고 한다. 본토로부터 섬들로 떠나며 아테네 온 바다에 뒤덮힌 아테네 삼단노 선박들을 지켜보며 그는 소규모 등대선에서 항해 중에 침몰하였다. (4) 그는 최초로 보수를 요구하는 논의를 고안했고, 헬라스인들에게 처음으로 전하였으며, 그 일은 경멸할 만한 것은 아니었다: 왜냐하면 우리는 비용이 드는 일들을 무료로 제공되는 것들보다 더욱 즐기기 때문이다. 허나 플라톤은 프로타고라스가 거만하게 연설한다는 것을 알고서, 또한 그 자신의 호언장담에 기뻐하며 분명 적정한 것보다 더 장황하다는 걸 알고서, 그의 모습을 긴 이야기를 가지고 특징적으로 묘사했다.
ἐπενεχθείσης : ἐπιφέρω aor. pass. part. gen.
ἐνεσπαρμένας : ἐνσπειράομαι. wrapped up in.
ἐχαρακτήρισεν : χαρακτηριάζω Gloss. aor. designate by a characterstic mark, characterize.

Hesychius of Miletus, Onomatologus in Scholia on Plato’s Republic 600c (DK80 A3)
Πρωταγόρας ᾿Αρτέμωνος ᾿Αβδηρίτης. οὗτος φορτοβαστάκτης ἦν, ἐντυχὼν δὲ Δημοκρίτωι ἐφιλοσόφησε καὶ ἐπὶ ῥητορείαν ἔσχε. καὶ πρῶτος λόγους ἐριστικοὺς εὗρε καὶ μισθὸν ἔπραξε τοὺς μαθητὰς μνᾶς ρ'. διὸ καὶ ἐπεκλήθη Λόγος. τούτου μαθητὴς ᾿Ισοκράτης ὁ ῥήτωρ καὶ Πρόδικος ὁ Κεῖος. ἐκαύθη δὲ τὰ τούτου βιβλία ὑπ᾿ ᾿Αθηναίων. εἶπε γάρ· „περὶ θεῶν οὐκ ἔχω εἰδέναι οὔτε ὡς εἰσὶν οὔτε ὡς οὐκ εἰσίν“ (Β 4). ἔγραψε δὲ εἰς αὐτὸν ὁ Πλάτων διάλογον. πλέοντος δὲ αὐτοῦ εἰς Σικελίαν ἐτελεύτησε ναυαγήσας ἐτῶν <ὢν> ἐνενήκοντα, σοφιστεύσας ἔτη τεσσαράκοντα.
아르테몬의 아들로 아브데라 출신인 프로타고라스. 그는 짐꾼이었는데, 데모크리토스와 조우하여 철학을 하게 되었고 수사술에 들어서게 되었다. 또한 처음으로 논쟁적인 논변들을 발견하였으며 제자들에게 100 므나를 보수로 요구하였다. 이로 인하여 그는 '로고스(논변)'라고 불렸다. 그의 제자로는 연설가 이소크라테스와 케오스 출신의 프로디코스가 있다. 그의 책들은 아테네인들에 의해 불살라졌다. 왜냐하면 그가 다음과 같이 말했기 때문이다: "신들에 관하여서는 어떠한지도 어떠하지 않은지도 아 수가 없다." 그에 대해 플라톤은 대화편을 저술하였다. 그는 아흔 살까지 살다 시칠리아로 항해하던 중 배가 침몰하여 죽었고, 마흔 해 동안 소피스테스로 활동하였다.

DK80A5, 6.
317b3-5 ἐγὼ οὖν τούτων τὴν ἐναντίαν ἅπασαν ὁδὸν ἐλήλυθα, καὶ ὁμολογῶ τε σοφιστὴς εἶναι καὶ παιδεύειν ἀνθρώπους ...
그러므로 나는 이런 자들과는 정반대의 길을 걸었고, 또한 내가 소피스테스라는 것도 인간들을 교육한다는 것도 동의할 것이오 ...

317c1-3 καίτοι πολλά γε ἔτη ἤδη εἰμὶ ἐν τῆι τέχνηι· καὶ γὰρ καὶ τὰ ξύμπαντα πολλά μοί ἐστιν· οὐδενὸς ὅτου οὔ, πάντων ἂν ὑμῶν καθ᾿ ἡλικίαν πατὴρ εἴην.
그렇거니와 이미 여러 해 동안이나 나는 그 기술에 몸담아 오고 있소: 그야 실상 나로서는 통틀어 많은 날들 동안 살아 있으니: 나이로는 당신들 모두의 아버지일 것이오, 그 누구라도 그렇지 않을 사람이 없이 말이지.

318d9-319a7 οἱ μὲν γὰρ ἄλλοι λωβῶνται τοὺς νέους· τὰς γὰρ τέχνας αὐτοὺς πεφευγότας ἄκοντας πάλιν αὖ ἄγοντες ἐμβάλλουσιν εἰς τέχνας, λογισμούς τε καὶ ἀστρονομίαν καὶ γεωμετρίαν καὶ μουσικὴν διδάσκοντες (καὶ ἅμα εἰς τὸν ῾Ιππίαν ἀπέβλεψεν), παρὰ δ᾿ ἐμὲ ἀφικόμενος μαθήσεται οὐ περὶ ἄλλου του ἢ περὶ οὗ ἥκει. τὸ δὲ μάθημά ἐστιν εὐβουλία περὶ τῶν οἰκείων, ὅπως ἂν ἄριστα τὴν αὑτοῦ οἰκίαν διοικοῖ, καὶ περὶ τῶν τῆς πόλεως, ὅπως τὰ τῆς πόλεως δυνατώτατος ἂν εἴη καὶ πράττειν καὶ λέγειν.
  Ἆρα, ἔφην ἐγώ, ἕπομαί σου τῷ λόγῳ; δοκεῖς γάρ μοι λέγειν τὴν πολιτικὴν τέχνην καὶ ὑπισχνεῖσθαι ποιεῖν ἄνδρας ἀγαθοὺς πολίτας.
  Αὐτὸ μὲν οὖν τοῦτό ἐστιν, ἔφη, ὦ Σώκρατες, τὸ ἐπάγγελμα ὃ ἐπαγγέλλομαι.
  왜냐하면 다른 이들은 젊은이들을 학대하니까: 그들의 기술들로부터 달아난 그들을 원치도 않는데 다시 또 데려다 기술들로 쳐박으니 하는 말이오, 산술과 천문 그리고 기하와 음악을 가르침으로써 (그러는 동안에 그는 히피아스를 향해 눈길을 돌렸다). 허나 내 곁에 와서는 그가 그것을 위해 온 바로 그것 외에 다른 것에 대해서는 배우질 않지. 그 배우는 것들은 집안과 관련하여, 그 자신의 가정을 가장 잘 돌볼 수 있도록 하기 위한, 그리고 폴리스와 관련하여서도, 그가 속한 폴리스의 일들에 있어서 가장 유능하게 일을 해내고 또한 말할 수 있도록 하기 위한, 그런 숙고라오.
  내가 말했네, 혹시 제가 당신의 논의를 따라가고 있는 건가요? 왜냐하면 제겐 당신이 정치의 기술을 말씀하시는 것으로, 그리고 사내들을 훌륭한 시민들(정치인들)로 만들어 준다 약속하시는 것으로 여겨지니 말입니다.
  그야 내 말이 바로 그 말이니, 그가 말했네, 소크라테스, 내가 공언하는 바로 그 약속이 말이오.

A 6  =  Platon, Protagoras 328b5-c2
διὰ ταῦτα καὶ τὸν τρόπον τῆς πράξεως τοῦ μισθοῦ τοιοῦτον πεποίημαι· ἐπειδὰν γάρ τις παρ᾿ ἐμοῦ μάθηι, ἐὰν μὲν βούληται, ἀπέδωκεν ὃ ἐγὼ πράττομαι ἀργύριον· ἐὰν δὲ μή, ἐλθὼν εἰς ἱερὸν ὀμόσας, ὅσου ἂν φῆι ἄξια εἶναι τὰ μαθήματα, τοσοῦτον κατέθηκε.
이런 점들로 인하여 보수를 받는 일에 대한 다음과 같은 방식을 만들어 냈소: 누군가 내게서 배우고 나면, 그가 바랄 경우, 내가 요구한 돈을 내놓았지: 만일 그가 원치 않는다면, 신전으로 가서 내 가르침들이 어느 정도의 가치가 있는 것들인지 말하여 맹세하고서, 그 만큼을 내놓소.

A 5 /2 =  Platon, Protagoras 349a
σύ γ᾿ ἀναφανδὸν σεαυτὸν ὑποκηρυξάμενος εἰς πάντας τοὺς ῞Ελληνας σοφιστὴν ἐπονομάσας σεαυτὸν ἀπέφηνας παιδεύσεως καὶ ἀρετῆς διδάσκαλον, πρῶτος τούτου μισθὸν ἀξιώσας ἄρνυσθαι.
적어도 당신은 공개적으로 당신 자신을 모든 그리스인들에게 판매하면서 소피스테스라는 이름을 붙였고 교육과 덕의 교사로 공언하였습니다, 처음으로 이 일의 보수를 받을 만하다 여기고서 말이죠.
ὑποκηρυξάμενος : ὑποκηρύσσω sale.
ἐπονομάσας : ἐπονομάζω apply a word as a name to a thing.
ἄρνυσθαι : ἄρνῠμαι. win, gain.

A 8  =  Platon, Meno 91d
οἶδα γὰρ ἄνδρα ἕνα Πρωταγόραν πλείω χρήματα κτησάμενον ἀπὸ ταύτης τῆς σοφίας ἢ Φειδίαν τε, ὃς οὕτως περιφανῶς καλὰ ἔργα ἠργάζετο, καὶ ἄλλους δέκα τῶν ἀνδριαντοποιῶν.
왜냐하면 내가 그 자신의 바로 그 지혜로부터, 그렇게나 이름 높은 아른다운 작품들을 만든 페이디아스보다도, 게다가 다른 열 사람의 조각가들보다도 훨씬 더 많은 재물을 번 프로타고라스라는 한 사람을 알기 때문일세.

91e3-92a2 Πρωταγόρας δὲ ἄρα ὅλην τὴν ῾Ελλάδα ἐλάνθανεν διαφθείρων τοὺς συγγιγνομένους καὶ μοχθηροτέρους ἀποπέμπων ἢ παρελάμβανεν πλεῖν ἢ τετταράκοντα ἔτη. οἶμαι γὰρ αὐτὸν ἀποθανεῖν ἐγγὺς καὶ ἑβδομήκοντα ἔτη γεγονότα, τετταράκοντα δὲ ἐν τῆι τέχνηι ὄντα. καὶ ἐν ἅπαντι τῶι χρόνωι τούτωι ἔτι εἰς τὴν ἡμέραν ταυτηνὶ εὐδοκιμῶν οὐδὲν πέπαυται, καὶ οὐ μόνον Πρωταγόρας, ἀλλὰ καὶ ἄλλοι πάμπολλοι, οἱ μὲν πρότερον γεγονότες ἐκείνου, οἱ δὲ καὶ νῦν ἔτι ὄντες.
그래서 프로타고라스는 그리스 전역에서 마흔 해가 넘는 동안 들키지 않고 교제한 자들을 망가뜨리고 또 받아들였을 때보다 더 열등한 자들로 떠나 보냈지. 나는 그가 거의 70 해 가까이 살았다고 생각하니 말이네, 마흔 해 동안 그 기술에 종사하면서 말이지. 게다가 그 모든 시간 동안에 오늘날까지 좋은 평판을 받는 일이 그치지 않았네, 프로타고라스뿐만 아니라, 아주 많은 다른 자들도 그렇지, 어떤 이들은 저 자보다 먼저 태어난 자들이고, 다른 자들은 오늘날 여전히 살아있고 말이네.

Suda.
Πρωταγόρας, Ἀβδηρίτης, υἱὸς Ἀρτέμωνος ἢ καὶ Μαιανδρίδου ἢ Νεανδρίου. τινὲς δὲ αὐτὸν καὶ Τήϊον ἔγραψαν. οὗτος πρότερον ἦν φορτοβαστάκτης, ἐντυχὼν δὲ Δημοκρίτῳ ἠράσθη λόγων καὶ φιλοσοφήσας ἐπὶ ῥητορείαν ἐτράπη. καὶ ἐπεκλήθη πρῶτος οὗτος σοφιστής, πρῶτος τε οὗτος τοὺς ἐριστικοὺς λόγους εὗρε καὶ ἀγῶνα λόγων ἐποιήσατο καὶ μισθὸν ἔπραξε τοὺς μαθητὰς μνᾶς ρ᾿· διὸ καὶ Ἰσοκράτους. διεῖλέ τε πάντα λόγον πρῶτος οὗτος εἰς τέσσαρα· εὐχωλήν, ἐρώτησιν, ἀπόκρισιν, ἐντολήν· μετὰ δὲ τοῦτον ἕτεροι εἰς ζ᾿ διεῖλον ταῦτα· διήγησιν, ἐρώτησιν, ἀπόκρισιν, ἐντολήν, εἰσαγγελίαν, εὐχωλήν, κλῆσιν. Ἀλκιδάμας δὲ τέσσαρας εἶναί φησιν ἰδέας λόγων· φάσιν, ἀπόφασιν, ἐρώτησιν, προσαγόρευσιν. τοῦ δὲ Πρωταγόρου τὰ βιβλία ὑπὸ Ἀθηναίων ἐκαύθη, διότι λόγον ποτὲ εἶπεν οὕτως ἀρξάμενος· περὶ θεῶν οὐκ ἔχω εἰδέναι, οὔτε ὥς εἰσιν, οὔτε ὡς οὐκ εἰσί. καὶ πρεσβύτερός ἐστι Πλάτωνος τοῦ φιλοσόφου· διδάσκαλος δὲ Προδίκου τοῦ Κείου καὶ ἄλλων πολλῶν.
아브데라 출신으로 아르테몬 혹은 마이안드리오스나 네안드리오스의 아들인 프로타고라스. 어떤 이들은 그가 테오스인이라 기록했다. 그는 이전에 짐꾼이었으나, 데모크리토스와 만나 논변들에 대해 들어 배웠고 철학을 했다가 연설로 전향했다. 또한 그는 최초로 소피스테스라고 불렸으며, 처음으로 논쟁적 논변들을 고안해내기도 했으며 논변들의 경연을 만들었으며 제자들에게 100므나를 보수로 요구했다: 이로 인하여 이소크라테스에게서도 보수를 받았다. 그는 논변을 넷으로 나눈 최초의 사람이다: 기원, 질문, 답변, 질문: 이 다음으로 또 다른 자들은 다음의 7가지로 나누었다: 서술, 질문, 답변, 명령, 전언(보고), 기원, 제안. 알키다마스는 논변들에 네 가지 종류들이 있다고 말했다: 긍정, 부정, 질문, 진술. 한편 프로타고라스의 책들은 아테네인들에 의해 소각되었는데, 언젠가 다음과 같이 시작하며 논변을 말했기 때문이다: 신들에 관하여 나는 그들이 어떠한지도, 어떠하지 않은지도 알 수 없다. 철학자 플라톤보다 연상이다: 케이오스의 프로디코스와 다른 많은 이들의 스승이다.

-蟲-


 

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