Τῷ ὄντι δὴ ἀστρονομικόν, ἦν δ᾿ ἐγώ, ὄντα οὐκ οἴει ταὐτὸν
πείσεσθαι εἰς τὰς τῶν ἄστρων φορὰς ἀποβλέποντα; νομιεῖν 5
μὲν ὡς οἷόν τε κάλλιστα τὰ τοιαῦτα ἔργα συστήσασθαι, οὕτω
συνεστάναι τῷ τοῦ οὐρανοῦ δημιουργῷ αὐτόν τε καὶ τὰ ἐν
αὐτῷ·
내가 말했네. "그래서 있는 그대로 천문학자인 자는, 별들의
이동을 바라보며 같은 일을 겪으리라 생각하지 않나?
한편으로는 이러한 작품들이 가능한 한 최대로 아름답게
구성되었듯, 그렇게 천상의 장인에 의해 하늘 자체도 그 안의
것들도 구성되었다고 생각하리라고 말일세.
τὴν δὲ νυκτὸς πρὸς ἡμέραν συμμετρίαν καὶ τούτων
πρὸς μῆνα καὶ μηνὸς πρὸς ἐνιαυτὸν καὶ τῶν ἄλλων ἄστρων
πρός τε ταῦτα καὶ πρὸς ἄλληλα, οὐκ ἄτοπον, οἴει, ἡγήσεται b
τὸν νομίζοντα γίγνεσθαί τε ταῦτα ἀεὶ ὡσαύτως καὶ οὐδαμῇ
οὐδὲν παραλλάττειν, σῶμά τε ἔχοντα καὶ ὁρώμενα, καὶ ζητεῖν
παντὶ τρόπῳ τὴν ἀλήθειαν αὐτῶν λαβεῖν;
그런데 주야의 비율, 달에 대한 주야의 그리고 해에 대한 달의
비율과 또한 이런 것들 그리고 서로에 대한 여타 별들의
비율을, 이런 것들이 항상 같은 방식으로 생성되며 어떤
식으로도 전혀 변경되지 않는다고, 몸체를 지니고 가시적인
것들로서 그렇다고 생각하는 자를, 그리고 그런 자가 모든
방식으로 그것들의 참을 파악하고자 추구하는 것을, 이상하다
생각하지 않겠나? 자네가 생각하기에 말일세."
Ἐμοὶ γοῦν δοκεῖ, ἔφη, σοῦ νῦν ἀκούοντι. 5
그는 말했네. "당신 말씀을 듣고보니 적어도 제겐 그리
여겨집니다."
Προβλήμασιν ἄρα, ἦν δ᾿ ἐγώ, χρώμενοι ὥσπερ γεωμετρίαν
οὕτω καὶ ἀστρονομίαν μέτιμεν, τὰ δ᾿ ἐν τῷ οὐρανῷ ἐάσομεν,
εἰ μέλλομεν ὄντως ἀστρονομίας μεταλαμβάνοντες χρήσιμον c
τὸ φύσει φρόνιμον ἐν τῇ ψυχῇ ἐξ ἀχρήστου ποιήσειν.
나는 말했네. "그래서 우리는 기하학처럼 그렇게 천문학도
문제들을 사용하여 추구하니, 천상의 것들은 놓아둘 걸세,
만일 장차 우리가 있는 그대로 천문학에 참여하여 영혼 안에서
본성상 분별을 갖춘 부분을 무용한 것에서 유용한 것으로
만들 참이라면 말이지."
Ἦ πολλαπλάσιον, ἔφη, τὸ ἔργον ἢ ὡς νῦν ἀστρονομεῖται
προστάττεις.
그는 말했네. "오늘날 천문학 활동이 이루어지는 방식에
비해 몇 배는 되는 일을 내놓으시는군요."
Οἶμαι δέ γε, εἶπον, καὶ τἆλλα κατὰ τὸν αὐτὸν τρόπον 5
προστάξειν ἡμᾶς, ἐάν τι ἡμῶν ὡς νομοθετῶν ὄφελος ᾖ. ἀλλὰ
γάρ τι ἔχεις ὑπομνῆσαι τῶν προσηκόντων μαθημάτων;
나는 말했지. "어쨌건 여타의 것들도 같은 방식을 따라
우리가 명하리라 생각하네, 만일 입법자들로서 우리의 뭔가가
이로울 것이라면 말일세. 허나 정말이지 자네는 적절한 배움들
중 뭔가 제시할 걸 갖고 있나?"
Οὐκ ἔχω, ἔφη, νῦν γ᾿ οὑτωσί.
그는 말했네. "적어도 지금은 그렇지 못합니다."
Οὐ μὴν ἕν, ἀλλὰ πλείω, ἦν δ᾿ ἐγώ, εἴδη παρέχεται ἡ φορά,
ὡς ἐγᾦμαι. τὰ μὲν οὖν πάντα ἴσως ὅστις σοφὸς ἕξει εἰπεῖν· ἃ d
δὲ καὶ ἡμῖν προφανῆ, δύο.
나는 말했네. "내 생각에, 이동이란 하나가 아니라 더 많은
형상들을 내놓는다네. 그러므로 누가 되었든 현자라면 아마
그 모든 것들을 말할 수 있을 걸세. 그런데 우리에게도 분명한
것은 둘이지."
Ποῖα δή;
"그래서 어떤 것들인가요?"
Πρὸς τούτῳ, ἦν δ᾿ ἐγώ, ἀντίστροφον αὐτοῦ.
나는 말했네. "저것에 더해 그 짝이 되는 것이지."
Τὸ ποῖον; 5
"어떤 것 말씀이십니까?"
Κινδυνεύει, ἔφην, ὡς πρὸς ἀστρονομίαν ὄμματα πέπηγεν,
ὣς πρὸς ἐναρμόνιον φορὰν ὦτα παγῆναι, καὶ αὗται ἀλλήλων
ἀδελφαί τινες αἱ ἐπιστῆμαι εἶναι, ὡς οἵ τε Πυραγόρειοί φασι,
καὶ ἡμεῖς, ὦ Γλαύκων, συγχωροῦμεν. ἢ πῶς ποιοῦμεν;
나는 말했네. "천문학에 두 눈이 고정되었듯, 그렇게 화성학적
이동에 두 귀가 고정되어서, 이러한 인식들이 서로 모종의
형제격인 인식들일 수도 있겠네, 글라우콘, 퓌타고라스
주의자들도 주장하고 우리도 동의하듯 말일세. 아니면 우리가
어찌 할까?"
Οὕτως, ἔφη. 10
그는 말했네. "그렇습니다."
Οὐκοῦν, ἦν δ᾿ ἐγώ, ἐπειδὴ πολὺ τὸ ἔργον ἐκείνων πευ- e
σόμεθα πῶς λέγουσι περὶ αὐτῶν καὶ εἴ τι ἄλλο πρὸς τούτοις·
ἡμεῖς δὲ παρὰ πάντα ταῦτα φυλάξομεν τὸ ἡμέτερον.
나는 말했네. "그렇다면 그게 큰 일이기에 저들이 그것들에
관하여 어찌 논하는지 그리고 그것들에 더해 그 밖에 뭔가를
논하는지 저들에게서 우리가 들어보지 않을까 하네. 그런데
우리는 이 모든 것들에게서 우리 것을 지켜낼 걸세."
Ποῖον;
"어떤 것인가요?"
Μή ποτ᾿ αὐτῶν τι ἀτελὲς ἐπιχειρῶσιν ἡμῖν μανθάνειν οὓς 5
θρέψομεν, καὶ οὐκ ἐξῆκον ἐκεῖσε ἀεί, οἷ πάντα δεῖ ἀφήκειν,
οἷον ἄρτι περὶ τῆς ἀστρονομίας ἐλέγομεν.
"우리가 보살필 그들은 그것들 중 뭐라도 불완전한 것을
배우는 일에 결코 손을 대지 않고, 모든 것들이 당도해야 하는
저곳에 항상 이르지 못하는 것 또한 배우는 일에 착수하지
않는단 걸세, 이를 테면 방금 천문학에 관해 우리가 논하던
것처럼 말이지.
ἢ οὐκ οἶσθ᾿ ὅτι καὶ
περὶ ἁρμονίας ἕτερον τοιοῦτον ποιοῦσιν; τὰς γὰρ ἀκουομένας 531a
αὖ συμφωνίας καὶ φθόγγους ἀλλήλοις ἀναμετροῦντες ἀνή-
νυτα, ὥσπερ οἱ ἀστρονόμοι, πονοῦσιν.
아니면 자네는 화성학에 관련하여서도 그들이 또 다른 이런
일을 행한다는 것을 알지 못하는가? 이 경우에는 들려오는
화음들과 음정들을 서로 간에 비교측정하며, 천문학자들이
그러하듯, 끝나지 않을 수고를 들이니 말일세."
Νὴ τοὺς θεούς, ἔφη, καὶ γελοίως γε, πυκνώματ᾿ ἄττα
ὀνομάζοντες καὶ παραβάλλοντες τὰ ὦτα, οἷον ἐκ γειτόνων 5
φωνὴν θηρευόμενοι, οἱ μέν φασιν ἔτι κατακούειν ἐν μέσῳ τινὰ
ἠχὴν καὶ σμικρότατον εἶναι τοῦτο διάστημα, ᾧ μετρητέον, οἱ
δὲ ἀμφισβητοῦντες ὡς ὅμοιον ἤδη φθεγγομένων, ἀμφότεροι
ὦτα τοῦ νοῦ προστησάμενοι. b
그는 말했네. "신들께 맹세코 우스꽝스러운 짓을 하긴 하지요.
조밀한 어떤 것들을 명명하면서 귀를 기울이는데, 이를 테면
이웃집의 소리를 사냥하는 자들마냥 그리하고, 어떤 이들은
심지어 그 중간에 있는 무슨 소음까지 듣는다고 그리고 이것이
가장 좁은 간격이라고 주장하는데, 이것으로 측정해야만 한다
말하는가 하면, 또 다른 이들은 그것이 이미 발음된 것들과
유사한 것이라고 반박하면서, 양편 모두가 지성보다 귀를 더
앞세우면서 말이지요."
Σὺ μέν, ἦν δ᾿ ἐγώ, τοὺς χρηστοὺς λέγεις τοὺς ταῖς χορδαῖς
πράγματα παρέχοντας καὶ βασανίζοντας, ἐπὶ τῶν κολλόπων
στρεβλοῦντας·
나는 말했네. "자네는 현들을 문제 삼고 검사하는 자들을
유용한 자들이라 논하고 있는가? 현의 조임쇠를 감으면서
그리 하는 자들을 말이지.
ἵνα δὲ μὴ μακροτέρα ἡ εἰκὼν γίγνηται,
πλήκτρῳ τε πληγῶν γιγνομένων καὶ κατηγορίας πέρι καὶ 5
ἐξαρνήσεως καὶ ἀλαζονείας χορδῶν, παύομαι τῆς εἰκόνος καὶ
οὔ φημι τούτους λέγειν, ἀλλ᾿ ἐκείνους οὓς ἔφαμεν νυνδὴ περὶ
ἁρμονίας ἐρήσεσθαι. ταὐτὸν γὰρ ποιοῦσι τοῖς ἐν τῇ ἀστρο-
νομίᾳ· c
헌데 그 모상이 더 길어지게 되지 않도록, 채에 의해 생기는
타격이나 힐책에 관련한 현들의 거부나 허세에 대한 모상은
내가 그만두고 내가 논하는 자들은 그들이 아니라 우리가 방금
화성학에 관련하여 질문한다 주장하던 그들을 논하는 것이라
주장하네. 왜냐하면 그들이 천문학에 속한 자들과 똑같은 일을
하니까 말일세.
τοὺς γὰρ ἐν ταύταις ταῖς συμφωνίαις ταῖς ἀκουομέναις c
ἀριθμοὺς ζητοῦσιν, ἀλλ᾿ οὐκ εἰς προβλήματα ἀνίασιν, ἐπι-
σκοπεῖν τίνες σύμφωνοι ἀριθμοὶ καὶ τίνες οὔ, καὶ διὰ τί
ἑκάτεροι.
그들은 이 들리는 화음들 안에서 수들을 추구하고, 사안들로,
어떤 것들이 화음을 이루는 수들이고 어떤 것들이 그렇지
않은지, 또 양편 각각이 무엇으로 인해 그러한지 탐구하는
데에까지 거슬러 올라가지 않으니까."
Δαιμόνιον γάρ, ἔφη, πρᾶγμα λέγεις. 5
그는 말했네. "신령의 문제를 말씀하시네요."
Χρήσιμον μὲν οὖν, ἦν δ᾿ ἐγώ, πρὸς τὴν τοῦ καλοῦ τε καὶ
ἀγαθοῦ ζήτησιν, ἄλλως δὲ μεταδιωκόμενον ἄχρηστον.
나는 말했네. "그러니 아름답고도 좋은 것에 대한 탐구를
위해서는 유용하지만, 다른 식으로는 추구된다 한들 쓸모가
없지."
Εἰκός γ᾿, ἔφη.
그는 말했네. "그럴 듯하긴 합니다."
Οἶμαι δέ γε, ἦν δ᾿ ἐγώ, καὶ ἡ τούτων πάντων ὧν
διεληλύθαμεν μέθοδος, ἐὰν μὲν ἐπὶ τὴν ἀλλήλων κοινωνίαν 10
ἀφίκηται καὶ συγγένειαν, καὶ συλλογισθῇ ταῦτα ᾗ ἐστιν d
ἀλλήλοις οἰκεῖα, φέρειν τι αὐτῶν εἰς ἃ βουλόμεθα τὴν
πραγματείαν καὶ οὐκ ἀνόνητα πονεῖσθαι, εἰ δὲ μή, ἀνόνητα.
나는 말했네. "그런가 하면 나는 우리가 상술한 그 모든
것들에 대한 탐구방법 역시, 만일 서로간의 공유 그리고
동종에 이른다면, 그래서 서로 친족으로 있는 한에서
그것들이 헤아려진다면, 그 연구가 우리가 바라던 것들을
위해 무언가를 가져온다고 그리고 헛된 수고를 하는 게
아니라고, 반면에 그렇지 못하다면, 헛수고를 하는 것이라
생각한다네."
Καὶ ἐγώ, ἔφη, οὕτω μαντεύομαι. ἀλλὰ πάμπολυ ἔργον
λέγεις, ὦ Σώκρατες. 5
그는 말했네. "저 또한 그렇게 예견합니다만, 어마어마한
일을 말씀하시네요, 소크라테스."
Τοῦ προοιμίου, ἦν δ᾿ ἐγώ, ἢ τίνος λέγεις; ἢ οὐκ ἴσμεν ὅτι
πάντα ταῦτα προοίμιά ἐστιν αὐτοῦ τοῦ νόμου ὃν δεῖ μαθεῖν;
οὐ γάρ που δοκοῦσί γέ σοι οἱ ταῦτα δεινοὶ διαλεκτικοὶ εἶναι.
내가 말했네. "자네는 서곡에 대해 논하고 있는가, 아니면
무엇에 대해 논하고 있나? 아니면 배워야 할 필요가 있는 그
곡 자체에 대해 이 모든 것들이 서곡으로 있다는 것을 우리가
알지 못하는가? 왜냐하면 아마도 자네에겐 이런 일들에
무시무시한 자들이 변증술사들이라고 여겨지진 않을 테니까."
Οὐ μὰ τὸν Δί᾿, ἔφη, εἰ μὴ μάλα γέ τινες ὀλίγοι ὧν ἐγὼ e
ἐντετύχηκα.
그는 말했지. "제우스께 맹세코 결코 아닙니다, 만일 제가 만난
적이 있는 지극히 소수의 어떤 이들이 아니라면 말입니다."
Ἀλλὰ δή, εἶπον, μὴ δυνατοί τινες ὄντες δοῦναί τε καὶ
ἀποδέξασθαι λόγον εἴσεσθαί ποτέ τι ὧν φαμεν δεῖν εἰδέναι;
나는 말했네. "허나 정녕 설명을 주고 받을 능력이 있는 자들이
아니라면 우리가 알아야 한다고 주장한 것들 중 도대체 뭐라도
알리라고 여겨지는가?"
Οὐδ᾿ αὖ, ἔφη, τοῦτό γε. 5
그는 말했네. "이건 또 전혀 아니지요."
Οὐκοῦν, εἶπον, ὦ Γλαύκων, οὗτος ἤδη αὐτός ἐστιν ὁ νόμος 532a
ὃν τὸ διαλέγεσθαι περαίνει;
나는 말했네. "그렇다면 글라우콘, 이러한 것은 이미 변증함이
끝맺는 그 곡 자체이지 않은가?
ὃν καὶ ὄντα νοητὸν μιμοῖτ᾿ ἂν ἡ
τῆς ὄψεως δύναμις, ἣν ἐλέγομεν πρὸς αὐτὰ ἤδη τὰ ζῷα
ἐπιχειρεῖν ἀποβλέπειν καὶ πρὸς αὐτὰ <τὰ> ἄστρα τε καὶ
τελευταῖον δὴ πρὸς αὐτὸν τὸν ἥλιον. 5
가지적인 것으로 있으면서도 시각의 능력이 이를 모방하려는
바의 것이니, 그 능력을 우리는 이미 생물들 자체를, 별들
자체를, 또한 더 나아가 궁극적으로 태양 그 자체를 주시하려
시도한다고 논했었지.
οὕτω καὶ ὅταν τις τῷ 5
διαλέγεσθαι †ἐπιχειρῇ ἄνευ πασῶν τῶν αἰσθήσεων διὰ τοῦ
λόγου ἐπ᾿ αὐτὸ ὅ ἐστιν ἕκαστον ὁρμᾷ, καὶ μὴ ἀποστῇ πρὶν ἂν
αὐτὸ ὅ ἐστιν ἀγαθὸν αὐτῇ νοήσει λάβῃ, ἐπ᾿ αὐτῷ γίγνεται τῷ b
τοῦ νοητοῦ τέλει, ὥσπερ ἐκεῖνος τότε ἐπὶ τῷ τοῦ ὁρατοῦ.
그런 식으로 누군가가 변증함으로써
Παντάπασι μὲν οὖν, ἔφη.
Τί οὖν; οὐ διαλεκτικὴν ταύτην τὴν πορείαν καλεῖς;
Τί μήν; 5
Ἡ δέ γε, ἦν δ᾿ ἐγώ, λύσις τε ἀπὸ τῶν δεσμῶν καὶ
μεταστροφὴ ἀπὸ τῶν σκιῶν ἐπὶ τὰ εἴδωλα καὶ τὸ φῶς καὶ
ἐκ τοῦ καταγείου εἰς τὸν ἥλιον ἐπάνοδος, καὶ ἐκεῖ πρὸς μὲν τὰ
ζῷά τε καὶ φυτὰ καὶ τὸ τοῦ ἡλίου φῶς ἔτι ἀδυναμία βλέπειν, c
πρὸς δὲ τὰ ἐν ὕδασι φαντάσματα †θεῖα καὶ σκιὰς τῶν ὄντων,
ἀλλ᾿ οὐκ εἰδώλων σκιὰς δι᾿ ἑτέρου τοιούτου φωτὸς ὡς πρὸς
ἥλιον κρίνειν ἀποσκιαζομένας, πᾶσα αὕτη ἡ πραγματεία τῶν
τεχνῶν ἃς διήλθομεν ταύτην ἔχει τὴν δύναμιν καὶ ἐπα- 5
ναγωγὴν τοῦ βελτίστου ἐν ψυχῇ πρὸς τὴν τοῦ ἀρίστου ἐν
τοῖς οὖσι θέαν, ὥσπερ τότε τοῦ σαφεστάτου ἐν σώματι πρὸς
τὴν τοῦ φανοτάτου ἐν τῷ σωματοειδεῖ τε καὶ ὁρατῷ τόπῳ. d
Ἐγὼ μέν, ἔφη, ἀποδέχομαι οὕτω. καίτοι παντάπασί γέ μοι
δοκεῖ χαλεπὰ μὲν ἀποδέχεσθαι εἶναι, ἄλλον δ᾿ αὖ τρόπον
χαλεπὰ μὴ ἀποδέχεσθαι.
ὅμως δέ, οὐ γὰρ ἐν τῷ νῦν παρόντι
μόνον ἀκουστέα, ἀλλὰ καὶ αὖθις πολλάκις ἐπανιτέον, ταῦτα 5
θέντες ἔχειν ὡς νῦν λέγεται, ἐπ᾿ αὐτὸν δὴ τὸν νόμον ἴωμεν,
καὶ διέλθωμεν οὕτως ὥσπερ τὸ προοίμιον διήλθομεν.
λέγε οὖν
τίς ὁ τρόπος τῆς τοῦ διαλέγεσθαι δυνάμεως, καὶ κατὰ ποῖα δὴ
εἴδη διέστηκεν, καὶ τίνες αὖ ὁδοί· αὗται γὰρ ἂν ἤδη, ὡς e
ἔοικεν, αἱ πρὸς αὐτὸ ἄγουσαι εἶεν, οἷ ἀφικομένῳ ὥσπερ ὁδοῦ
ἀνάπαυλα ἂν εἴη καὶ τέλος τῆς πορείας.
-작성중-