[Πότερον δὲ ἐναντία ἐστὶν ἡ κατάφασις τῇ ἀποφάσει ἢ | ἡ κατά-

φασις τῇ καταφάσει, καὶ ὁ λόγος τῷ λόγῳ ὁ λέ|γων ὅτι πᾶς

ἄνθρωπος δίκαιος τῷ οὐδεὶς ἄνθρωπος δίκαιος || ἢ τὸ πᾶς

ἄνθρωπος δίκαιος τῷ πᾶς ἄνθρωπος ἄδικος; οἷον | ἔστι Καλλίας

δίκαιος ― οὐκ ἔστι Καλλίας δίακιος ― Καλλίας ἄδι|κός ἐστιν,

ποτέρα δὴ ἐναντία τούτων;

긍정이 부정에 반대되는가 아니면 긍정이 긍정에 반대되는가, 모든

인간이 정의롭다고 말하는 자의 그 말은 아무 인간도 정의롭지 않다고

말하는 자의 그 말에 반대되는가 아니면 모든 인간이 정의롭다는 말이

모든 인간이 부정의하다는 말에 반대되는가? 예를 들어 "칼리아스는

정의롭다"-"칼리아스는 정의로운 자로 있지 않다"-칼리아스는 부정의하다,

이것들 중 어떤 것들이 반대되는가?

Εἰ γὰρ τὰ μὲν ἐν τῇ φωνῇ | ἀκολουθεῖ τοῖς ἐν τῇ διανοίᾳ, ἐκεῖ

δὲ ἐναντία δόξα ἡ τοῦ ἐναν|τίου, οἷον ὅτι πᾶς ἄνθρωπος δίκαιος τῇ

πᾶς ἄνθρωπος ἄδικος, || καὶ ἐπὶ τῶν ἐν τῇ φωνῇ καταφάσεων

ἀνάγκη ὁμοίως ἔχειν. | εἰ δὲ μὴ ἐκεῖ ἡ τοῦ ἐναντίου δόξα ἐναντία

ἐστίν, οὐδὲ ἡ κατάφα|σις τῇ καταφάσει ἔσται ἐναντία, ἀλλ᾿ ἡ

εἰρημένη ἀπόφασις. | ὥστε σκεπτέον ποία δόξα ψευδὴς ἀληθεῖ

δόξῃ ἐναντία, πότε|ρον ἡ τὴς ἀποφάσεως ἢ ἡ τὸ ἐναντίον εἶναι

δοξάζουσα.

만일 음성 안에 있는 것들이 사유 안에 있는 것들에 따른다면,

그 경우에 반대되는 것에 대한 믿음이 반대되는 믿음이고, 예를 들어

모든 인간이 정의롭다는 것이 모든 인간이 부정의하다는 믿음에 반대되듯,

음성 안에서의 긍정들에 대해서도 마찬가지 상황임이 필연적이다. 그런데

만일 저 경우에 반대되는 것에 대한 믿음이 반대되는 것으로서 있지

않다면, 긍정도 긍정에 반대되지 않을 것이고, 진술된 부정문이 반대될

것이다. 그래서 어떠한 거짓 믿음이 참인 믿음에 반대되는지 검토해야만

하며, 부정에 대한 믿음이 반대되는지 아니면 반대되는 것이 있다고

믿는 그러한 믿음이 반대되는지 검토해야만 한다.

Λέγω || δὲ ὧδε· ἔστι τις δόξα ἀληθὴς τοῦ ἀγαθοῦ ὅτι ἀγαθόν,

ἄλλη δὲ || ὅτι οὐκ ἀγαθὸν ψευδής, ἑτέρα δὲ ὅτι κακόν. ποτέρα δὴ

τούτων | ἐναντία τῇ ἀληθεῖ; καὶ εἰ ἔστι μία, κατὰ ποτέραν

ἐναντία; | τὸ μὲν δὴ τούτῳ οἴεσθαι τὰς ἐναντίας δόξας ὡρίσθαι, τῷ

τῶν | ἐναντίων εἶναι, ψεῦδος. τοῦ γὰρ ἀγαθοῦ ὅτι ἀγαθὸν καὶ τοῦ

κακοῦ || ὅτι κακὸν ἡ αὐτὴ ἴσως, καὶ ἀληθής, εἴτε πλείους εἴτε | μία

ἐστίν· ἐναντία δὲ ταῦτα· ἀλλ᾿ <ἄρα> οὐ τῷ ἐναντίων εἶναι ἐναντίαι,

| ἀλλὰ μᾶλλον τῷ ἐναντίως.

나는 다음과 같은 식으로 말하고 있다. 좋은 것에 대해 좋은 것이라고

믿는 어떤 믿음이 참으로서 있고, 그 외에 좋지 않은 것이라는

믿음이 거짓으로서 있고, 나쁜 것이라고 믿는 또 다른 믿음도 거짓으로서

있다. 이것들 중 어느 믿음이 참인 믿음에 반대되는가? 만일 오직 하나만이

[반대되는 것으로] 있다면, 둘 중 어떤 믿음에 대해 반대되는가? 이런 점에서

반대 믿음들이 정의된다는 생각, 즉 반대되는 것들에 속해 있다는 것을

통해 정의된다는 생각은, 거짓이다. 왜냐하면 좋은 것에 대해 좋은 것이라고

또 나쁜 것에 대해 나쁜 것이라고 믿는 것은 아마도 같은 믿음일 것이고,

여러 믿음들이든 단일한 믿음이든 참일 것이기 때문이다. 이러한 것들은

반대되는 것들이다. 그러나 반대되는 것들에 대한 반대되는 믿음들로 있다는 

점에서가 아니라, 오히려 반대되는 방식으로 있다는 점에서 그러하다.

- 좋은 것이 좋다는 믿음과 나쁜 것이 나쁘다는 믿음은 하나의 같은 믿음이지만,

반대되는 방식으로, 즉 동전의 양면이 반대되는 것처럼 그렇게 반대된다.

(이것은 지금 논의하고자 하는 참과 거짓 사이의 반대와는 다르다.) by Kang.

- 대상의 반대가 믿음의 반대를 설명해주지 않는다.

  좋은 것과 나쁜 것은 반대된다.

  그러나 좋은 것이 좋다는 믿음과 나쁜 것이 나쁘다는 믿음은 아마도

  같은 믿음이자 참일 것이다.

  그런데 이 같은 참인 믿음들이 서로 반대된다.

  즉 믿음의 반대는 대상의 반대에 의존하지 않고,

  또한 문장 사이의 반대임에도 참과 거짓의 대비가 발생하지 않는다.

  여기에서 G is G와 B is B 사이의 반대는 탐구의 대상이 아니지 않나?

- 좋은 것은 좋다. 좋은 것은 나쁘다. 좋은 것은 좋지 않다. <나쁜 것은 나쁘다.>

Εἰ δὴ ἔστι μὲν τοῦ ἀγαθοῦ ὅτι ἐστὶν | ἀγαθὸν δόξα, ἔστι δὲ ὅτι

οὐκ ἀγαθόν, ἔστι δὲ ὅτι ἄλλο τι ὃ οὐχ | ὑπάρχει οὐδὲ οἷόν τε

ὑπάρξαι ― τῶν μὲν δὴ ἄλλων οὐδεμίαν || θετέον, οὔτε ὅσαι ὑπ-

άρχειν τὸ μὴ ὑπάρχον δοξάζουσιν οὔτε ὅσαι | μὴ ὑπάρχειν τὸ

ὑπάρχον ― ἄπειροι γὰρ ἀμφότεραι, καὶ ὅσαι | ὑπάρχειν δοξά-

ζουσι τὸ μὴ ὑπάρχον καὶ ὅσαι μὴ ὑπάρχειν τὸ | ὑπάρχον ―, ἀλλ᾿

ἐν ὅσαις ἐστὶν ἡ ἀπάτη· αὕτη δὲ ἐξ ὧν | καὶ αἱ γενέσεις· ἐκ τῶν

ἀντικειμένων δὲ αἱ γενέσεις, ὥστε καὶ αἱ || ἀπάται ―, εἰ οὖν τὸ

ἀγαθὸν καὶ ἀγαθὸν καὶ οὐ κακόν ἐστιν, καὶ | τὸ μὲν καθ᾿ αὑτό, τὸ

δὲ κατὰ συμεβηκός ― συμβέβηκε γὰρ | αὐτῷ οὐ κακῷ εἶναι ―,

μᾶλλον δὲ ἑκάστου ἀληθὴς ἡ καθ᾿ ἑαυτό, | καὶ ψευδής, εἴπερ καὶ

ἀληθής, ἡ μὲν οὖν ὅτι οὐκ ἀγαθὸν τὸ | ἀγαθὸν τοῦ καθ᾿ ἑαυτὸ

ὑπάρχοντος ψευδής, ἡ δὲ τοῦ ὅτι κα||κὸν τοῦ κατὰ συμβεβηκός,

ὥστε μᾶλλον ἂν εἴη ψευδὴς τοῦ | ἀγαθοῦ ἡ τῆς ἀποφάσεως ἢ ἡ τοῦ

ἐναντίου δόξα.

그래서 만일 좋은 것에 대해 좋은 것으로 있다고 하는 믿음이 있다면,

또 다른 한편 좋은 것으로 있지 않다는 믿음이 있다면, 그런데 다름 아니라

성립하지 않고 성립할 수도 없는 무언가로 있다는 믿음이 있다면, - 여타의

것들 중 어떤 믿음도 내세우지 않아야만 하는데, 성립하지 않는 것이

성립한다고 믿는 믿음들도 성립하는 것이 성립하지 않는다고 믿는

믿음들도 내세우지 않아야만 한다. 왜냐하면 양쪽 모두 무한한 것들이기

때문이다, 성립하지 않는 것이 성립한다는 믿음들도 성립하는 것이

성립하지 않는다는 믿음들도. 오히려 그 안에서 기만이 성립하는 믿음들만

내세워야 한다. 그런데 생성들 또한 그것들로부터 기만이 성립하는

것이다. 대립자들을 통해 생성들이 성립하고, 그래서 기만들 또한 성립한다.

그러므로 만일 좋은 것이 좋은 것으로도 또 나쁘지 않은 것으로도 있다면,

한편은 그 자체적인 것이고, 다른 한편은 부수적인 것이다. 왜냐하면 그것에게

나쁘지 않은 것으로 있음이 부수하기 때문이다. 각각에 대해 자체적인 참이

더욱 참되고, 또 더욱 거짓의 경우에도, 만일 정말로 참 역시 그렇다면 마찬가지이다.

그러므로 좋은 것이 좋지 않은 것이라고 믿는 믿음은 그 자체로 성립하는 것에

대한 거짓이고, 나쁜 것이라고 믿는 것은 부수적인 것에 대한 거짓이며,

그래서 좋은 것에 대해 부정에 대한 믿음이 반대에 대한 믿음보다 더욱 더

거짓일 것이다.

Διέψευσται δὲ | μάλιστα περὶ ἕκαστον ὁ τὴν ἐναντίαν ἔχων

δόξαν· τὰ γὰρ ἐναν|τία τῶν πλεῖστον διαφερόντων περὶ τὸ αὐτό. εἰ

οὖν ἐναντία μὲν | τούτων ἡ ἑτέρα, ἐναντιωτέρα δὲ ἡ τῆς ἀντι-

φάσεως, δῆλον ὅτι || αὕτη ἂν εἴη ἡ ἐναντία. ἡ δὲ τοῦ ὅτι κακὸν τὸ

ἀγαθὸν συμπε|πλεγμένη ἐστίν· καὶ γὰρ ὅτι οὐκ ἀγαθὸν ἀνάγκη

ἴσως ὑπο|λαμβάνειν τὸν αὐτόν.

그런데 각각에 관련하여 반대 믿음을 취하는 자가 특히 거짓되게 된다.

왜냐하면 같은 것에 관련하여 반대가 가장 많이 차이나는 것들에 속하기

때문이다. 그러므로 만일 이 믿음들 중 한쪽 믿음이 (한쪽) 반대항이고, 

그 (한쪽 반대항에 대해서) 모순되는 것에 대한(or 그 부정에 대한-사본 차이) 

믿음은 더욱 반대된다면, 반대란 이러한 것이리라는 점이 분명하다. 

- 믿음들 중 어느 하나가 반대항을 이룰 때, 나머지 것들이 다른 쪽 반대'들'을

이룬다. 이 반대'들' 중에 모순적 반대가 있고, 이 모순적 반대는 단순 반대보다

더욱 반대된다. 

Ἔτι δέ, εἰ καὶ ἐπὶ τῶν ἄλλων ὁμοίως | δεῖ ἔχειν, καὶ ταύτῃ ἂν

δόξειε καλῶς εἰρῆσθαι· ἢ γὰρ παν|ταχοῦ ἡ τῆς ἀντιφάσεως ἢ

οὐδαμοῦ. ὅσοις δὲ μή ἐστιν ἐναν||τία, περὶ τούτων ἔστι μὲν ψευδὴς

ἡ τῇ ἀληθεῖ ἀντικειμένη, | οἷον ὁ τὸν ἄνθρωπον οὐκ ἄνθρωπον

οἰόμενος διέψευσται. εἰ οὖν αὗ|ται ἐναντίαι, καὶ αἱ ἄλλαι αἱ τῆς

ἀντιφάσεως.

모든 경우에 모순되는 짝에 대한 믿음이 있거나 어떤 경우에도 없거나 하다.


Ἔτι ὁμοίως | ἔχει ἡ τοῦ ἀγαθοῦ ὅτι ἀγαθὸν καὶ ἡ τοῦ μὴ

ἀγαθοῦ ὅτι οὐκ ἀγα|θόν, καὶ πρός γε ταύταις ἡ τοῦ ἀγαθοῦ ὅτι

οὐκ ἀγαθὸν καὶ ἡ τοῦ μὴ || ἀγαθοῦ ὅτι ἀγαθόν. τῇ οὖν τοῦ μὴ

ἀγαθοῦ ὅτι οὐκ ἀγαθὸν ἀληθεῖ | οὔσῃ δόξῃ τίς ἐναντία; οὐ γὰρ δὴ

ἥ γε λέγουσα ὅτι κα|κόν· ἅμα γὰρ ἄν ποτε εἴη ἀληθής, οὐδέποτε

δὲ ἀληθὴς ἀλη|θεῖ ἐναντία· ἔστι γάρ τι μὴ ἀγαθὸν κακόν, ὥστε

ἐνδέχεται ἅμα | ἀληθεῖς εἶναι. οὐδ᾿ αὖ ἡ ὅτι οὐ κακόν· ἀληθὴς γὰρ

καὶ αὕτη· || ἅμα γὰρ καὶ ταῦτα ἂν εἴη. λείπεται οὖν τῇ τοῦ μὴ

ἀγαθοῦ || ὅτι οὐκ ἀγαθὸν ἐναντία ἡ τοῦ μὴ ἀγαθοῦ ὅτι ἀγαθόν·

ψευδὴς | γὰρ αὕτη. ὥστε καὶ ἡ τοῦ ἀγαθοῦ ὅτι οὐκ ἀγαθὸν τῇ τοῦ

ἀγα|θοῦ ὅτι ἀγαθόν.


Φανερὸν δὲ ὅτι οὐδὲν διοίσει οὐδ᾿ ἂν καθόλου τι|θῶμεν τὴν

κατάφασιν· ἡ γὰρ καθόλου ἀπόφασις ἐναντία || ἔσται, οἷον τῇ δόξῃ

τῇ δοξαζούσῃ ὅτι πᾶν ὃ ἂν ᾖ ἀγαθὸν ἀγα|θόν ἐστιν ἡ ὅτι οὐδὲν

τῶν ἀγαθῶν ἀγαθόν. ἡ γὰρ τοῦ ἀγαθοῦ ὅτι | ἀγαθόν, εἰ καθόλου

τὸ ἀγαθόν, ἡ αὐτή ἐστι τῇ ὅ τι ἂν ᾖ | ἀγαθὸν δοξαζούσῃ ὅτι

ἀγαθόν· τοῦτο δὲ οὐδὲν διαφέρει τοῦ ὅτι | πᾶν ὃ ἂν ᾖ ἀγαθὸν

ἀγαθόν ἐστιν. ὁμοίως δὲ καὶ ἐπὶ τοῦ μὴ || ἀγαθοῦ.


Ὥστε, εἴπερ ἐπὶ δόξης οὕτως ἔχει, εἰσὶ δὲ αἱ ἐν τῇ φωνῇ |

καταφάσεις καὶ ἀποφάσεις σύμβολα τῶν ἐν τῇ ψυχῇ, δῆ|λον ὅτι

καὶ καταφάσει ἐναντία μὲν ἀπόφασις ἡ περὶ τοῦ | αὐτοῦ καθόλου,

οἷον τῇ ὅτι πᾶν ἀγαθὸν ἀγαθὸν ἢ ὅτι πᾶς ἄν||θρωπος ἀγαθὸς ἡ ὅτι

οὐδὲν ἢ οὐδείς, [ἀντιφατικῶς δὲ ἡ ὅτι οὐ | πᾶν ἢ οὐ πᾶς].


Φανερὸν δὲ καὶ ὅτι ἀληθῆ ἀληθεῖ οὐκ ἐνδέχεται | ἐναντίαν

εἶναι οὔτε δόξαν οὔτε ἀντίφασιν. ἐναντίαι μὲν γὰρ αἱ | περὶ τὰ

<αὐτὰ> ἀντικείμενα<ι>, περὶ τὰ αὐτὰ δὲ ἐνδέχεται ἀληθεύειν τὸν |

αὐτόν· ἅμα δὲ οὐκ ἐνδέχεται τὰ ἐναντία ὑπάρχειν τῷ αὐτῷ.]

참이 참에 반대되는 것들로 있음이 허용되지 않는다는 것 참인 믿음도

참인 모순도. 같은 것들에 관련하여 맞놓인 것들이 반대되는 것들이고,

같은 것들에 관련하여 같은 사람이 참이기는 허용된다. 그러나 같은 것에 

반대되는 것들이 동시에 성립함은 허용되지 않는다.


-작성중-

+ Recent posts